wtorek, 19 kwietnia 2016

Zmagania z Sienkiewiczem




Zacznę od tego, że ciężko pisać mi opinie na temat twórczości Sienkiewicza. Po pierwsze nie czuję się godna, po drugie jego dzieła od czasów szkolnych pozostają dla mnie zmorą. Pomijając W pustyni i w puszczy, które czytało się całkiem przyjemnie. W związku z tym, że mamy rok Sienkiewicza, jakieś dzieło autora przeczytać wypada. Do takiego postanowienia z pewnością przyłożyło się też wyzwanie czytelnicze z bloga mozaikaliteracka.pl, w którym biorę udział. Postanowiłam zatem na początek sięgnąć po nowele: Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela i Bartek Zwycięzca, zgoła różne, ale które łączy wspólny wątek – niechęć do zaborców. 

Nowela Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela przedstawia historię Michasia, który mimo wielu chęci i starań ciągle był w szkole ciemiężony przez swoich niemieckich nauczycieli. Chłopiec nie spał, nie jadł, a jakoś ciągle postrzegany był jako wałkoń i głupek, cokolwiek by nie zrobił schemat w jaki go wpisano, nie ulegał zmianie. Bartek Zwycięzca ukazuje losy przygłupiego chłopa Bartka ze wsi Pognębin. Chłop zesłany został na wojnę, ale jakoś nie bardzo mógł zrozumieć, kto jest dobry, a kto zły, więc walczył z Francuzami, jak mu Niemcy wpoili i jak to mówią: mając więcej szczęścia niż rozumu udało mu się odnieść parę zwycięstw. Przy okazji chłopinie zrobiono pranie mózgu. 

Ze smutkiem przyznaję, że żadna z wyżej wymienionych nowelek jakoś specjalnie mnie nie porwała. Jakoś przesadnie samej sobie się nie dziwię, że Sienkiewicza za czasów szkolnych nie lubiłam, bo w dalszym ciągu ciężko przychodzi mi czytanie jego prozy. Oczywiście, jest ona głęboka, niesie przesłanie, ma bogate tło historyczne i kipi od sarkazmu oraz chęci obrzucenia zaborców błotem. Zapewne dość ciężko jest dzisiaj dostrzec takie aluzje i ciężko uwierzyć w losy naszych rodaków, chociażby ze względu, że żyjemy w wolnej ojczyźnie.

Nie poddaję się jednak i postaram się sięgnąć po inne dzieła autora, chociażby po Quo Vadis, które od lat grzeje moją półkę. Możliwe, że proza Sienkiewicza w takim wydaniu spodoba mi się bardziej, w końcu autor otrzymał literacką nagrodę Nobla, a to świadczy o jego kunszcie. 





WYBRANE DZIEŁO WYBITNEGO AUTORA (HENRYK SIENKIEWICZ)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za zostawiony po sobie ślad. Wszystkie komentarze są dla mnie ogromną motywacją :)