czwartek, 6 sierpnia 2020

Cykl "W cudzym domu" tom III - "Po cudze pieniądze" Hanna Cygler



Sięgałam po ostatni tom sagi napisanej przez Hannę Cygler z lekkim rozrzewnieniem. Z jednej strony bardzo chciałam zapoznać się z dalszymi losami bohaterów znanych z poprzednich części, z drugiej wiedziałam, że ciężko będzie mi się z nimi rozstać. Ciekawość była silniejsza i czym prędzej zaczęłam czytać Po cudze pieniądze i przepadłam.

Hannelore wraz z bratem Edwardem przebywa w Berlinie, gdzie czeka na oświadczyny i przyjazd rodziców. Rodzina Szuszkinów zmuszona jest uciekać i ukrywać się w Londynie. Ignacy popada w depresję, gdy orientuje się, że stał się ofiarą oszusta. Natomiast Maksymilian Kwilecki pragnie rozpocząć nowe życie i wędruje aż do RPA.

O ile akcja poprzednich tomów toczyła się w Europie i na Syberii, o tyle teraz została rozszerzona na nowe kontynenty i państwa. Autorka przenosi czytelnika do Afryki i Ameryki Północnej. Przedstawia fascynujący świat walki o władzę, pieniądze. Ukazuje afrykańskie wierzenia i bitwy, pokazując również, że czarny człowiek na swoim lądzie traktowany był jako zabobonny, nadający się jedynie na niewolnika lub pracownika fizycznego. Na przykładzie Maksymiliana odrysowania została chciwość, pokazano jak ludzka pycha i świadomość władzy nad drugim człowiekiem potrafi pchnąć do najgorszych nawet czynów.

W trzecim tomie przybliżone zostały także inne postaci. Dzięki temu można bliżej poznać Hannelore, która wyrosła na dziewczynę piękną i bardzo odważną oraz jej brata Edwarda. W końcu możemy też poznać Maksymiliana Kwileckiego, prawdziwego ojca Hannelore.

Sporo w tej powieści wątków odróżniających ją od poprzednich tomów, przede wszystkim są to paranormalne wizje, życie na obczyźnie, początki Polonii.

Ostatni tom satysfakcjonuje, chociaż przykro rozstawać się z niektórymi bohaterami i żegnać kolejnych. Osobiście jestem całą trylogia zauroczona i mam do niej wielki sentyment. Cieszy mnie, że wiele z jej bohaterek to kobiety silne, o żywych umysłach, zupełnie odstające od stereotypowego obrazu posłusznej małżonki lub panny, której jedynym pragnieniem jest wyjście za mąż. Książka przemyca też wiele prawdziwych wydarzeń historycznych jak chociażby wojny burskie w Afryce.

Trylogia napisana przez Hannę Cygler to jedna z lepszych powieści historycznych jakie miałam okazję czytać. Świetnie dobrane tło historyczne, ukazanie realiów panujących w różnych krajach rozsianych po całym świecie oraz bohaterowie jakich się nie zapomina - czego chcieć więcej?

Tytuł: Po cudze pieniądze
Autor: Hanna Cygler
Cykl: W cudzym domu 
Tom: 3
Data wydania (Pl): 30 czerwca 2020
Liczba stron: 400
Wydawca: Dom Wydawniczy Rebis


P.S. Z bohaterami książki możemy się spotkać także w powieści Cudze niebo. 

Recenzja napisana dla portalu bookhunter.pl

7 komentarzy:

  1. Generalnie za historycznymi książkami nie przepadam, ale wątki dotyczące Afryki bardzo lubię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Serii nie znam ale wydaje się ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Znam ten ból, kiedy trzeba się rozstać z ulubionymi bohaterami serii... ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam tylko jedną książkę autorki, ale bardzo mi się podobała i chcę kontynuować przygodę z Jej twórczością. 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Rozstanie się z bohaterami ulubionej serii czy ukochanego cyklu to prawie jak wydarcie serca, także rozumiem Twoje zwlekanie. Sama ostatnio to przeżywałam, jednak w moim przypadku przygoda z ostatnim tomem nie przebiega tak wspaniale, jak u Ciebie... ;)
    A co do tej trylogii, to jeszcze pomyślę nad nią.

    OdpowiedzUsuń
  6. wow mega mnie zaciekawiłaś nią ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zostawiony po sobie ślad. Wszystkie komentarze są dla mnie ogromną motywacją :)